توانمندسازی زنان با استفاده از ابزار ICT

در مورد ابزارهای فناوری مانند لپ‌تاپ، اینترنت و ابزارهای دیجیتالی مانند تبلت‌ها و نوت بوک‌ها آمارهایی در زمینه میزان استفاده زنان از این وسایل ارائه شده است. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است تنها یک سوم از زنان به شرکت‌های فناوری و سرویس‌ها و محصولاتی که توسط آن‌ها تولید می‌شود علاقه دارند.
بر طبق این آمار در مورد شرکت‌های فناوری هم باید گفت که آن‌ها در طراحی محصولاتشان بیشتر به مردان توجه نشان داده‌اند تا زنان و تنها در بعضی از موارد با عوض کردن رنگ کالاهایشان سعی بر این داشته‌اند که توجه زنان را هم به خود جلب کنند. یکی از نتایجی که این قضیه به دنبال داشته است این بوده که زنان احساس کرده‌اند که در طراحی ابزار تکنولوژی  نادیده گرفته شده‌اند و حتی در مواردی مشاهده شده است که دقیقا به همین دلیل آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که از خرید دستگاه‌ها و ابزارهای دیجیتالی خودداری کرده و حتی تا جایی که امکان دارد از آن‌ها استفاده نکنند.
این تحقیقات نشان داده که بیشتر از نصف زنانی که وارد فروشگاه‌های محصولات فناوری می‌شوند بعد از کمی چرخیدن در فروشگاه و دیدن محصولات به این نتیجه می‌رسند که آن دستگاه‌ها مطابق نیاز و سلیقه آن‌ها طراحی نشده است و به همین دلیل دست خالی از فروشگاه خارج می‌شوند. شرکت‌های معتبر و قدرتمند فناوری به تازگی توجه بسیاری به این مشکل کرده و در این زمینه به اندازه کافی به آگاهی رسیده‌اند و به همین خاطر به فکر ساخت گجت‌هایی افتاده‌اند که در آن‌ها تمامی نیازهای زنان را در نظر گرفته و توجه آن‌ها را به خود جلب کنند.
محققان در این زمینه به تحقیق پرداخته اند و به این نتیجه رسیده که برای مردان فناوری موضوعی خصوصی و کاملا شخصی است و آن‌ها به شرایطی رسیده‌اند که گجت‌های مختلف را در جیب یا در کیفشان گذاشته و در هر زمانی که دوست داشتند از آن‌ها استفاده می‌کنند.
این در حالی است که اگر بخواهیم به فناوری‌ها از دیدگاه زنان نگاه کنیم چیزی کاملا متفاوت با این خواهیم دید و در حقیقت زنان دوست دارند که در خانه از فناوری‌ها کمک بگیرند. به عنوان نمونه برای تمیز کردن خانه از فناوری کمک گرفته یا این که بتوانند برای خانواده و خرید نیازهای روزمره خانه از اینترنت استفاده کرده و به صورت آنلاین خرید کنند.
در مورد دیگر مثلا دوست دارند که فیلم‌های آنلاین دیده یا کودکانشان را با یک برنامه کارتونی آنلاین سرگرم کنند ولی امکاناتی که در حال حاضر وجود دارد نتوانسته که به اندازه کافی به این نیازهای زنان پاسخ گوید و این قضیه می‌تواند که در آینده به یک مشکل بسیار جدی برای شرکت‌های فناوری تبدیل شود.
برخی از محصولات فناوری توسط مردان و تنها برای مردان طراحی شده و بعد از تولید هم توسط مردان به مردان عرضه می‌شود و این گونه خواهد بود که بسیاری از مردم به این نتیجه رسیده‌اند که آی‌تی جایی برای زنان در نظر نگرفته و کاملا مردانه است.
اما خوب است که تمامی شرکت‌های فناوری به فکر ساخت و طراحی محصولاتی باشند که بتوانند با استفاده از آن‌ها تمامی نیازهای زنان را نیز پاسخ دهند و اطمینان داشته باشند که در پایان کار به نتیجه مطلوبی می‌رسد.
وارد شدن زنان به جهان فناوری‌ها می‌تواند به نقطه عطفی در این جهان تبدیل شود و این امکان را در اختیار آن‌ها قرار دهد تا بعد از این، آن‌ها هم بتوانند هر گجتی که دوست داشتند را به همراه خود داشته و از آن استفاده کنند. علی الخصوص که به تازگی بیشتر فناوری‌های جدید به سمتی پیش رفته‌اند که قابل پوشیدن باشند و از آن‌جا که خانم‌ها علاقه ویژه‌ای به این سبک از گجت‌ها دارند، می‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده شرکت‌هایی که در این زمینه فعال باشند، توجه خانم‌ها را بیشتر جلب کرده و به این ترتیب میزان فروش بیشتری هم داشته باشند.
در کل می‌توان با یک اقدام هوشمندانه و طبق یک برنامه ریزی منظم تمامی مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد را به تدریج حذف کرده و زنان را بیش از گذشته به عرصه فناوری‌ها وارد کرد

اکرم مهدوی زاده – مشاور مدیرعامل اموربانوان و خانواده شرکت ایرانیان نت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *